Tärkeitä puhelinnumeroita!

 

 

Valtakunnallinen yleinen koronaviruspuhelinneuvonta puhelinnumerossa 0295 535 535 tarjoaa yleistä tietoa koronaviruksesta arkisin klo 8-21 ja la klo 9-15.

 

Mikäli epäilette itsellänne olevan koronavirustartuntaan liittyviä oireita, soittakaa päivystysapupuhelinnumeroon 116117

 

Kymsoten ikääntyneiden asiakasohjaus ja -neuvonta toimii normaalisti Ikäopastimen puhelinnumerossa

040 572 1496 (ma-pe klo 8.30–15.30) sekä sähköisten asiointikanavien kautta osoitteessa: www.kymenlaaksonopastin.fi

 

Tiedote Kymsoten hyvinvointiaseman asiakkaille

 

 

 

Koronaviruksen leviämisen ja erityisesti riskiryhmien sairastumisen välttämiseksi Kymsoten hyvinvointiasematoiminta on suljettuna 12.4.2020 asti. Toiminnan jatkumisesta sekä koronavirukseen liittyvistä asioista tiedotetaan Kymsoten internetsivuilla osoitteessa www.kymsote.fi

75-vuotiaille suunnattu hyvinvointia edistävä toiminta

 

 

 

75-vuotta täyttäville tarkoitetut ennalta ehkäisevät ryhmä- ja kotikäynnit peruutetaan 12.4.2020 asti. Mikäli mahdollista, tieto peruuttamisesta toimitetaan henkilökohtaisesti asiakkaille joko puhelimitse tai kirjeitse. Ryhmätapaamisten peruuttamisesta ilmoitettava myös tapaamispaikkojen ovilla oleville tiedotteilla sekä Kymsoten internetsivuilla sekä www.kymenlaaksonopastin.fi –sivuilla.

Apuvälinekeskuksessa on otettu käyttöön keskitetty puhelinpalvelu

Kymsoten apuvälinekeskus palvelee:

Kotkassa p. 020 633 6210*,  040 734 3040
Kouvola p. 040 734 3080

 

Takaisinsoittopalvelu on käytössä:

Kotkassa ma-pe klo 9–15. Kouvolassa ma-pe 9-15.

Takaisinsoittopalvelu tarkoittaa, että asiakkaan ei tarvitse jonottaa puhelimessa. Mikäli puheluun ei pystytä vastaamaan välittömästi, asiakas voi valita soittopyynnön ja asiantuntija soittaa hänelle takaisin viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.

Miten takaisinsoittopalvelu toimii?  

Kun soitat arkisin apuvälinekeskukseen, sinulta kysytään, koskeeko puhelusi kyynärsauvojen, pyörätuolin tai rollaattorin lainausta, apuvälineen huoltoa tai sähkökäyttöisiä apuvälineitä kuten painehaavapatjoja, kotihoitosänkyjä tai sähköpyörätuoleja

Valinnan tehtyäsi puhelu ohjautuu asiantuntijalle. Jos kaikki asiantuntijat ovat varattuja, numerosi tallentuu järjestelmään valitsemalla numeron 1 ja asiantuntija soittaa sinulle takaisin viimeistään seuraavan arkipäivän aikana numeroon, josta soitit. 

 

 

Päivystysapu 116 117 on otettu käyttöön Kymenlaaksossa

Päivystysavusta saa palvelua äkillisiin terveysongelmiin. Jokaisen on tärkeä soittaa päivystysapuun 116 117, jos harkitsee lähtöä päivystykseen. Päivystysapu on maksuton puhelinpalvelu, joka auttaa vuorokauden kaikkina aikoina ja viikonpäivinä. Kymenlaaksossa palvelun järjestää Kymsote.

Hätätilanteissa on soitettava aina hätänumeroon 112.

Milloin pitää soittaa päivystysapuun 116 117?

– Päivystysapuun soitetaan, kun mietitään päivystykseen lähtöä kiireellisen asian vuoksi. Sieltä annetaan myös neuvoja äkillisiin terveysongelmiin silloin, kun terveysasemat ovat suljettuina. Päivystysavusta saa siis neuvontaa ja ohjausta mahdollisesti päivystyskäyntiä tarvitseviin vaivoihin. Päivystykseen hakeudutaan hoitoon, jos vointi sitä vaatii. Päivystysapuun ei tarvitse erikseen enää soittaa, jos esimerkiksi terveysasemalta on ohjattu päivystykseen, kertoo päivystyksen ylilääkäri Kimmo Salmio.

– Henkeä uhkaavissa tilanteissa soitetaan toki 112.

Milloin soitetaan omalle terveysasemalle?

– Terveysasemalle otetaan yhteyttä edelleen entiseen malliin. Apua kiireettömiin ongelmiin kuten pitkäaikaisiin vaivoihin, vuosikontrolleihin ja reseptinuusintoihin tiedustellaan terveysasemilta eikä päivystysavusta. Kun terveysasema on auki, sinne voi olla yhteydessä, jos oletuksena on, että kiireellinen terveysongelma hoituu ajanvarausvastaanotolla esimerkiksi terveysaseman akuuttiajalla, Salmio muistuttaa.

– Jos on epävarma siitä, kumpaan soittaisi, niin ei tee väärin, jos soittaa 116 117. Päivystysapu ohjaa tällöin vaivan ja ajan mukaiseen hoitopaikkaan.

Päivystysavussa vastaavat päivystyksen sairaanhoitajat, jotka tekevät puhelimitse arvion hoidon tarpeesta. Kiireellistä apua tarvitsevat ohjataan päivystykseen. Päivystysavusta saa myös neuvontaa, hoito-ohjeita ja ohjausta eri palveluihin.

– Kymenlaaksossa päivystysapu 116 117 -palveluun vastataan Kymenlaaksossa eli auttamassa ovat oman alueen päivystyspalvelun sairaanhoitajat, jotka tuntevat alueen ja sen palvelut. Tätä varten on resursoitu henkilöstöä. Päivystysapu 116 117 ei vähennä miehitystä muualta päivystyksestä, kertoo palvelualuepäällikkö Riku Lamposaari.

Päivystysavusta hyviä kokemuksia

Päivystysapu 116 117 on sosiaali- ja terveysministeriön linjaama toimintamalli, joka palvelee samassa puhelinnumerossa eri puolilla Suomea. Palvelun on oltava käytössä koko Manner-Suomessa vuoden loppuun mennessä. Kymenlaaksossa palvelu aloitti 12. joulukuuta kello 8 ja sen järjestää Kymsote. Päivystysten ylikuormitus on maailmanlaajuinen haaste. Päivystysapu on kehitetty helpottamaan päivystysten toimintaa ja ennen kaikkea auttamaan asiakkaita, ettei heitä pompoteta vaan ohjataan heti oikean avun piiriin. Kokemukset päivystysavusta ovat olleet positiivisia. Esimerkiksi Uudenmaan päivystysapuun soittaneista 91 prosenttia kokee saaneensa tarvitsemansa avun.

Lukuavustin

Tämä sivusto tukee helppokäyttötoimintoja, joita ovat mm. tekstin muuttaminen puheeksi ja tekstin suurentaminen. Käytä sivun oikeassa alareunassa olevan työkalurivin kuvakkeita.